Cocensus | ||||||||||
Bestuurlijk | ||||||||||
Vestigingsplaats | Hoofddorp | |||||||||
Openbaar belang | Het uitvoeren van de werkzaamheden met betrekking tot de gemeentelijke belastingen. | |||||||||
Vertegenwoordiging | Het bestuur is samengesteld uit een Dagelijks Bestuur (DB) en een Algemeen Bestuur (AB). Het DB vergadert vijf keer per jaar. Twee van deze vergaderingen worden opgeschaald tot een AB-vergadering, met name om de Jaarrekening en de Begroting vast te stellen. Wethouder J. Nieuwenhuizen is lid van het Dagelijks Bestuur. | |||||||||
Rechtsvorm | Openbaar lichaam | |||||||||
Financieel | x € 1.000 | |||||||||
Eigen vermogen 01-01-2018 | € 200 | 31-12-2018 | € 205 | |||||||
Vreemd vermogen 01-01-2018 | € 5.588 | 31-12-2018 | € 4.176 | |||||||
Resultaat 2018 | € 5 | |||||||||
Bijdrage 2020 | € 473 | |||||||||
Financieel belang | Bij de berekening van de bijdragen per gemeente is gebruik gemaakt van een rekenmodel. In dat model zijn de belangrijkste factoren het aantal objecten, gesplitst naar woningen en niet-woningen, en de specifieke heffingen per gemeente. | |||||||||
Overig | ||||||||||
Risico's | In het verlengde van de ISO-certificering vindt jaarlijks een uitgebreide risico-inventarisatie plaats. Deze inventarisatie met de daaraan gekoppelde beheersmaatregelen wordt elk kwartaal besproken in het MT van Cocensus en éénmaal per jaar in de vergadering van het Bestuur van Cocensus. De beheersmaatregelen worden jaarlijks in de externe ISO-audit tegen het licht gehouden. | |||||||||
Ontwikkelingen | Per 1 januari 2020 treden de gemeenten Uitgeest, Castricum en Heiloo toe tot de GR Cocensus. Daarnaast zijn er voor de komende jaren twee belangrijke ontwikkelingen die de werkzaamheden van Cocensus kunnen beïnvloeden: | |||||||||
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) | ||||||||||
Bestuurlijk | ||||||||||
Vestigingsplaats | Alkmaar | |||||||||
Openbaar belang | De GGD Hollands Noorden | |||||||||
Vertegenwoordiging | De raad van elke deelnemer wijst een lid van het algemeen bestuur aan. Wethouder M. Reijven is in 2020 namens Langedijk lid van het algemeen bestuur. | |||||||||
Rechtsvorm | Openbaar lichaam | |||||||||
Financieel | x € 1.000 | |||||||||
Eigen vermogen 01-01-2018 | € -133 | 31-12-2018 | € 241 | |||||||
Vreemd vermogen 01-01-2018 | € 10.490 | 31-12-2018 | € 12.542 | |||||||
Resultaat 2018 | € 328 | |||||||||
Bijdrage 2020 | € 1.010 | |||||||||
Financieel belang | De bijdragen omvatten de jaarlijkse lasten, voor zover deze niet door de opbrengsten uit andere vergoedingen worden bestreden. De bijdrage van de deelnemers wordt bepaald naar rato van het aantal inwoners van de deelnemers op 1 januari van het jaar, voorafgaande aan dat waarvoor de bijdrage verschuldigd is. | |||||||||
Overig | ||||||||||
Risico's | Over de begroting 2020 van Veilig Thuis, een taak die uitgevoerd wordt door de GGD, hebben de gemeenten nog geen beslissing genomen. Er wordt opnieuw een hoge bijdrage gevraagd, ten opzichte van 2019 wordt er beperkte extra bijdrage gevraagd. De Veilig Thuis taak valt niet onder de gemeenschappelijke regeling, maar is met een dienstverleningsovereenkomst met alle gemeenten afzonderlijk geregeld. | |||||||||
Ontwikkelingen | De programmabegroting 2020 van de GGD is beleidsarm. Gemeenten hadden de wens uitgesproken meer betrokken te zijn bij de beleidskeuzes van de GGD, die invloed hebben op de begroting. Er was echter in de begrotingscyclus te weinig tijd om voldoende inhoudelijke input van gemeenten op te vragen. Wel bekend zijn de volgende ontwikkelingen: | |||||||||
Halte Werk | ||||||||||
Bestuurlijk | ||||||||||
Vestigingsplaats | Alkmaar | |||||||||
Openbaar belang | Het uitvoeren van de Participatiewet en daaraan verwante regelingen, waaronder inkomensondersteuningen en schuldhulpverlening. | |||||||||
Vertegenwoordiging | Het bestuur wordt gevormd door één collegelid per gemeente. In 2020 is wethouder M. Reijven de vertegenwoordiger van Langedijk. | |||||||||
Rechtsvorm | Bedrijfsvoeringsorganisatie | |||||||||
Financieel | x € 1.000 | |||||||||
Eigen vermogen 01-01-2018 | € 0 | 31-12-2018 | € 0 | |||||||
Vreemd vermogen 01-01-2018 | € 5.588 | 31-12-2018 | € 6.493 | |||||||
Resultaat 2018 | € -910 | |||||||||
Bijdrage 2020 | € 1.389 | |||||||||
Financieel belang | De bijdrage van de gemeenten Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk is bepaald op basis van de kosten per gemeente van hun sociale dienst in 2014, verminderd met een efficiencyvoordeel wat is verdeeld op basis van cliëntaantallen. | |||||||||
Overig | ||||||||||
Risico's | De pilots moeten uitwijzen wat de meerwaarde is van een gezamenlijke werkwijze. Als er geen bedrijfsmatige voordelen zijn, komt het voornemen tot het vormen van één werkbedrijf onder drukt te staan. | |||||||||
Ontwikkelingen | In 2020 worden 3 pilots uitgewerkt door Halte Werk en het WNK om een gezamenlijke werkwijze ontwikkelen. De pilots betreffen 'Mens in beeld', 'Vergroten mogelijkheden vergunninghouders' en 'Uitwisseling van kennis en ervaring en creëren van doorzettingsmacht rond een integrale aanpak in complexe zaken'. | |||||||||
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) | ||||||||||
Bestuurlijk | ||||||||||
Vestigingsplaats | Hoorn | |||||||||
Openbaar belang | Het gezamenlijk uitvoeren van milieutaken in het samenwerkingsgebied. | |||||||||
Vertegenwoordiging | Deelnemers zijn de 19 gemeenten uit de kop van Noord-Holland en de provincie Noord-Holland. Er is een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. Wethouder A. Jongenelen zit in 2020 in het algemeen bestuur en ook in het dagelijks bestuur. | |||||||||
Rechtsvorm | Openbaar lichaam | |||||||||
Financieel | x € 1.000 | |||||||||
Eigen vermogen 01-01-2018 | € 2.114 | 31-12-2018 | € 2.595 | |||||||
Vreemd vermogen 01-01-2018 | € 5.393 | 31-12-2018 | € 4.117 | |||||||
Resultaat 2018 | € 1.365 | |||||||||
Bijdrage 2020 | € 347 | |||||||||
Financieel belang | De algemene bijdrage is gebaseerd op een afname van wettelijk verplichte taken. Optioneel is het afnemen van extra taken waarvoor ook een extra bijdrage gevraagd wordt. In 2018 is besloten om extra milieutaken af te nemen. Dit heeft er ook toe geleid dat een medewerker is overgeplaatst. De salariskosten zijn gebruikt voor de financiering van de extra taken. Over de bijdrage aan de OD NHN bestaat er discussie. De deelnemers willen naar outputfinanciering, waarmee meer inzicht wordt verkregen in geleverde inspanning en de vergoeding die daarvoor wordt gevraagd. De bijdrage 2020 bestaat uit (afgerond) € 278.000 algemene bijdrage en € 69.000 aanvullende bijdrage. | |||||||||
Overig | ||||||||||
Risico's | Steeds meer gemeenten besteden meer werkzaamheden uit aan de OD NHN. Enerzijds heeft dit te maken met het feit dat men in huis geen deskundigheid kan vinden, maar anderzijds heeft dit ook te maken met het feit dat de gemeenten moeten voldoen aan de kwaliteitscriteria. Daarnaast heeft de OD NHN te maken met vergrijzing en is het vinden van nieuw (gekwalificeerd) personeel niet gemakkelijk. | |||||||||
Ontwikkelingen | De benodigde bijdrage voor de taakuitvoering wijkt af van de lumpsumbijdrage. Dit komt doordat sinds het vaststellen van de lumpsumbijdrage (bij de oprichting van de RUD NHN in 2013) het aantal bedrijven in Langedijk en de aangevraagde producten significant zijn toegenomen. Grootste toename is geweest de uitbesteding van extra milieutaken per 1 juli 2018. Hierdoor is de bijdrage flink toegenomen. | |||||||||
Recreatieschap Geestmerambacht | ||||||||||
Bestuurlijk | ||||||||||
Vestigingsplaats | Noord-Scharwoude | |||||||||
Openbaar belang | - het bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling van openluchtrecreatie; | |||||||||
Vertegenwoordiging | Het algemeen bestuur bestaat uit vertegenwoordigers van aan de regeling deelnemende gemeenten. Langedijk wordt in 2020 vertegenwoordigd door wethouder J. Nieuwenhuizen en wethouder A. Jongenelen. | |||||||||
Rechtsvorm | Openbaar lichaam | |||||||||
Financieel | x € 1.000 | |||||||||
Eigen vermogen 01-01-2018 | € 7.671 | 31-12-2018 | € 8.318 | |||||||
Vreemd vermogen 01-01-2018 | € 2.453 | 31-12-2018 | € 245 | |||||||
Resultaat 2018 | € 648 | |||||||||
Bijdrage 2020 | € 59 | |||||||||
Financieel belang | Met ingang van 2017 is de gemeenschappelijke regeling van Recreatieschap Geestmerambacht aangepast. De aanpassing is nodig geweest in verband met het uittreden per 1 januari 2017 van de Provincie Noord-Holland en gemeente Schagen en de herindeling van Alkmaar, Graft- de Rijp en Schermer. In de nieuwe gemeenschappelijke regeling is bepaald dat de bijdrage van de gemeente Bergen vanaf 2018 ook zal worden geïndexeerd, waar eerst sprake was van een vaste bijdrage.De verdeling van de bijdragen is vanaf 2018 als volgt:- Gemeente Alkmaar: 53,7%- Gemeente Bergen: 1,7%- Gemeente Heerhugowaard: 29,6%- Gemeente Langedijk: 15,0% | |||||||||
Overig | ||||||||||
Risico's | Door de uittredingen van de provincie Noord-Holland en de gemeente Schagen en de eindigheid van de exploitatiereserve ontstaat over een aantal jaren een exploitatietekort. Om een dergelijk tekort te voorkomen wordt door het Schap gewerkt aan een transitieplan. | |||||||||
Ontwikkelingen | In 2020 zullen de werkzaamheden van het schap zich in het bijzonder concentreren op de volgende punten: | |||||||||
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) | ||||||||||
Bestuurlijk | ||||||||||
Vestigingsplaats | Alkmaar | |||||||||
Openbaar belang | Het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historisch bronnenmateriaal en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar te maken voor een breed publiek | |||||||||
Vertegenwoordiging | Het algemeen bestuur bestaat uit zoveel leden als het aantal deelnemers aan deze regeling. Wethouder J. Nieuwenhuizen zit namens gemeente Langedijk in het algemeen bestuur. | |||||||||
Rechtsvorm | Openbaar lichaam | |||||||||
Financieel | x € 1.000 | |||||||||
Eigen vermogen 01-01-2018 | € 196 | 31-12-2018 | € 303 | |||||||
Vreemd vermogen 01-01-2018 | € 212 | 31-12-2018 | € 1.325 | |||||||
Resultaat 2018 | € 123 | |||||||||
Bijdrage 2020 | € 126 | |||||||||
Financieel belang | De bijdrage wordt bepaald naar rato van het aantal inwoners van de deelnemende gemeenten op 1 januari van het jaar. | |||||||||
Overig | ||||||||||
Risico's | De volgende risico's doen zich in 2020 voor: | |||||||||
Ontwikkelingen | De pilots die gestart zijn met twee gemeenten m.b.t. de ontwikkeling/implementatie van een e-depot zijn nog gaande. Zodra deze pilots succesvol zijn afgesloten kunnen de overige deelnemende overheden zich gaan voorbereiden op het overdragen van digitale informatie. Dit betekent dat voor de aangesloten overheden procedures worden ontwikkeld om de overdracht van de informatie en de raadpleging ervan zo goed mogelijk te laten verlopen. | |||||||||
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord | ||||||||||
Bestuurlijk | ||||||||||
Vestigingsplaats | Alkmaar | |||||||||
Openbaar belang | Het gezamenlijk behartigen van belangen, die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied. | |||||||||
Vertegenwoordiging | Het Algemeen Bestuur bestaat uit zoveel leden als het aantal deelnemers aan deze regeling. Burgemeester L.A.M. Kompier zit in 2020 namens gemeente Langedijk in het algemeen bestuur. | |||||||||
Rechtsvorm | Openbaar lichaam | |||||||||
Financieel | x € 1.000 | |||||||||
Eigen vermogen 01-01-2018 | € 5.269 | 31-12-2018 | € 5.010 | |||||||
Vreemd vermogen 01-01-2018 | € 55.995 | 31-12-2018 | € 53.311 | |||||||
Resultaat 2018 | € 521 | |||||||||
Bijdrage 2020 | € 1.448 | |||||||||
Financieel belang | De bijdragen van een deelnemer wordt bepaald op de verdeelsleutel van de OOV component binnen de algemene uitkering en de belastingcapaciteit per gemeente. | |||||||||
Overig | ||||||||||
Risico's | Geen noemenswaardige risico's. | |||||||||
Ontwikkelingen | Het motto van de Veiligheidsregio is ‘samen hulpvaardig’ om leed en schade bij incidenten te voorkomen en te beperken. Het beleidsplan 2020-2023 zal worden vastgesteld in 2020. De Veiligheidsregio zet de komende jaren in op het verder verbinden van de werelden van Zorg en Veiligheid. Zo wordt samengewerkt aan het dossier mensen met verward gedrag, wordt samenwerking gezocht met gemeenten voor de invoering van de wet verplichte GGZ en wordt, samen met de GGD, ingezet op het thema Jeugd, Alcohol en Drugs. Daarnaast zal de Veiligheidsregio in 2020 samenwerken met gemeenten, de RUD Noord-Holland Noord en de GGD Hollands Noorden aan de voorbereiding van de nieuwe Omgevingswet. De Omgevingswet treedt naar verwachting in 2021 in werking. Voorts wil de Veiligheidsregio de crisisorganisatie in 2020 verder voorbereiden op nieuwe crisistypen, zoals cyberincidenten, extreem geweld en extreme droogte. Tot slot zal verder invulling worden gegeven aan Brandweer 360. Dit programma richt zich op de voorbereiding van de brandweerorganisatie op de veranderende maatschappij door nieuwe demografische, infrastructurele en technische ontwikkelingen. | |||||||||
Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI) | ||||||||||
Bestuurlijk | ||||||||||
Vestigingsplaats | Alkmaar | |||||||||
Openbaar belang | De gemeenschappelijke belangen van de deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling te behartigen met betrekking tot een doelmatige en milieu hygiënisch verantwoorde verwijdering van afvalstoffen. De VVI is aandeelhouder van de N.V. Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC) en bezit 529 aandelen. | |||||||||
Vertegenwoordiging | Het bestuur is samengesteld uit een Dagelijks Bestuur en een Algemene Raad. Wethouder J. Nieuwenhuizen is in 2020 lid van het dagelijks bestuur. | |||||||||
Rechtsvorm | Openbaar lichaam | |||||||||
Financieel | x € 1.000 | |||||||||
Eigen vermogen 01-01-2018 | € 24 | 31-12-2018 | € 24 | |||||||
Vreemd vermogen 01-01-2018 | € 2.473 | 31-12-2018 | € 2.552 | |||||||
Resultaat 2018 | € 0 | |||||||||
Bijdrage 2020 | € 0 | |||||||||
Financieel belang | Op basis van een raming van het afvalaanbod (restafval en GFT) worden voorschotnota's opgesteld voor de kosten voor verwerking en transport. Aan het einde van het jaar komt hiervan een afrekening. De kosten waren in 2018 afgerond € 867.442. De garantstellingsprovisie die Langedijk van de HVC, via de VVI, ontvangt op basis van het totaal aan gegarandeerde leningen bedraagt afgerond € 90.600. Verder heeft de VVI zelf geen kredietfaciliteit, noch andere financieringsovereenkomsten met derden. | |||||||||
Overig | ||||||||||
Risico's | De risico’s van de VVI houden hoofdzakelijk verband met de continuïteit van de afvalverwerking en het financiële risico van alle gemeentelijke aandeelhouders vertegenwoordigd in het aandeelhouderschap A in NV HVC. Een ander risico dat in ogenschouw dient te worden genomen betreft conformiteit met regelgeving op het gebied van staatssteun, mededinging, Wet Markt en Overheid en aanbesteding. De verwerking van huishoudelijk restafval en GFT vindt plaats door HVC. Indien HVC niet in staat is uitvoering te geven aan de opgedragen verwerkingstaken, dient door de VVI uitgeweken te worden naar alternatieven. De huidige markt voor verwerking van verbrandbaar afval kenmerkt zich door overcapaciteit. Naar verwachting zal daarom een alternatief kunnen worden gevonden en is de continuïteit van afval verwerking voldoende geborgd. Het indirecte risico is minder duidelijk, omdat de VVI slechts als een tussen-organisatie fungeert. | |||||||||
Ontwikkelingen | De GR is aangegaan ter behartiging van het belang van de verwerking van de door de deelnemende gemeenten ingevolge de wet Milieubeheer verkregen afvalstoffen. Het lichaam tracht dit te bereiken door de oprichting, participatie en beheer van voorzieningen voor de verwerking van afvalstoffen alsmede door de gecoördineerde afzet van afvalstromen bij derden. Deze doelstelling is in 2018 geheel gerealiseerd. | |||||||||
Werkvoorzieningsschap Noord-Kennemerland (WNK) | ||||||||||
Bestuurlijk | ||||||||||
Vestigingsplaats | Alkmaar | |||||||||
Openbaar belang | WNK voert de gemeentelijke taak uit om mensen, die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt, te begeleiden naar duurzame re-integratie. Volgens de Wet sociale werkvoorziening biedt WNK mensen met een arbeidshandicap een passende werkplek in een zo regulier mogelijke, aan de arbeidshandicap aangepaste, werkomgeving. Die kan beschut, binnen het SW-bedrijf worden aangeboden of op een passende plaats bij reguliere instellingen en bedrijven (detachering of begeleid werken). | |||||||||
Vertegenwoordiging | Het algemeen bestuur wordt gevormd door één lid per gemeente. Wethouder M. Reijven is in 2020 lid van het AB. | |||||||||
Rechtsvorm | Openbaar lichaam | |||||||||
Financieel | x € 1.000 | |||||||||
Eigen vermogen 01-01-2018 | € 0 | 31-12-2018 | € 71 | |||||||
Vreemd vermogen 01-01-2018 | € 6.484 | 31-12-2018 | € 4.736 | |||||||
Resultaat 2018 | € 71 | |||||||||
Bijdrage 2020 | € 0 | |||||||||
Financieel belang | De gemeenten verlenen jaarlijks een bijdrage ter zake van de uitvoering van de wet. Door natuurlijk verloop en geen nieuwe instroom daalt het aantal SW-medewerkers en de loonkosten met ongeveer 4 % per jaar. Door instroom van nieuwe medewerkers op basis van de Participatiewet stijgen de loonkosten. De deelnemende gemeenten betalen een gemeentelijke bijdrage voor de transitie die na 2017 is afgebouwd naar 0. | |||||||||
Overig | ||||||||||
Risico's | De pilots moeten uitwijzen wat de meerwaarde is van een gezamenlijke werkwijze. Als er geen bedrijfsmatige voordelen zijn, komt het voornemen tot het vormen van één werkbedrijf onder drukt te staan. | |||||||||
Ontwikkelingen | In 2020 worden 3 pilots uitgewerkt door Halte Werk en het WNK om een gezamenlijke werkwijze ontwikkelen. De pilots betreffen 'Mens in beeld', 'Vergroten mogelijkheden vergunninghouders' en 'Uitwisseling van kennis en ervaring en creëren van doorzettingsmacht rond een integrale aanpak in complexe zaken'. |