Lopende risico's zijn risico's die aan de orde zijn en die niet (geheel) worden gedekt door beheersmaatregelen. De lopende risico's zijn opgenomen in onderstaande tabel. Tevens is inzichtelijk gemaakt welke invloed elk risico op het totale risicobedrag heeft. Alleen risico's die meer dan 5% invloed hebben op het benodigde weerstandsvermogen zijn gepresenteerd (van de totaal 24 geïdentificeerde risico's). De risico's op de grondexploitaties zijn volledig afgedekt door opgenomen voorzieningen. Deze risico's zijn daarom niet opgenomen in onderstaande risicotabel, omdat hier geen extra weerstandsvermogen voor nodig is.
Gebeurtenis | Omschrijving risico | Kans | Inschatting | Accepteren / | Invloed op benodigd weerstands-vermogen |
Sociaal Domein | De budgetten voor de gedecentraliseerde WMO en Jeugdzorg zijn gekoppeld aan de ontvangen rijksbijdragen. De werkelijke kosten kunnen als gevolg van niet te beïnvloeden factoren hoger uitkomen. | 50% | 700.000 | Accepteren | 18,68% |
Invoeren Omgevingswet | De invoering van de Omgevingswet is een grote transitie voor de gemeenten, die de komende jaren uitgevoerd moet worden. Gezien de impact is het risico dat dit niet binnen de reguliere budgetten gedaan kan worden en is de kans groot dat bestaande budgetten niet toereikend zijn. | 50% | 400.000 | Beheersen | 10,67% |
Er wordt aanspraak gemaakt op een | Wanneer een instelling of particulier niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, dient de gemeente (na eventuele verkoop van een onderpand) de verplichtingen aan de bank na te komen. | 30% | 600.000 | Accepteren | 9,63% |
Samenwerkingsverbanden | Er ontstaan steeds meer samenwerkingsverbanden tussen gemeenten. De doorontwikkeling van deze verbanden kan betekenen dat in de toekomst mogelijk sprake zal zijn van herdefiniëring of reorganisatie van deze samenwerkingsverbanden (waaronder samenwerking met andere organisaties) om uiteindelijk te komen tot een betere invulling van de taken. Dergelijke ontwikkelingen zijn weliswaar investeringen in een betere structuur met hogere uitkomsten, maar de initiële kosten daarvan zullen door de gemeenten betaald moeten worden. | 50% | 300.000 | Accepteren | 7,96% |
Algemene uitkering Gemeentefonds daalt. | Bezuinigingen en herijking door de Rijksoverheid resulteren in een dalende algemene uitkering. | 30% | 420.000 | Accepteren | 6,71% |
Datalek | Misbruik persoonsgebonden informatie en boete. | 30% | 350.000 | Beheersen | 5,63% |
Sociaal Domein | Gemeenten en zorgaanbieders zijn, mede als gevolg van de 3D’s, bezig met een doorontwikkeling van de zorg. Hierbij wordt onder andere gekeken naar een meer output gerichte benadering / financiering van zorg. Voor zorgaanbieders betekent dit dat zij hun organisatie moeten doorontwikkelen. In de praktijk zien we dat niet alle zorgaanbieders makkelijk met deze veranderopgave om kunnen gaan. Er is een risico dat zorgaanbieders uiteindelijk de beoogde transitie niet kunnen realiseren en daardoor op termijn de continuïteit van hun organisatie in gevaar kan komen. Zowel bij discontinuïteit van zorgaanbieders als bij de periode voorafgaand daaraan zal de gemeente extra inzet moeten plegen om de dan ontstane situatie op te vangen. De extra inzet kan voor de gemeenten leiden tot extra kosten naast de reguliere bedrijfsvoering. | 50% | 200.000 | Accepteren | 5,35% |
Overige 17 risico's | - | - | 2.270.000 | - | 35,37% |