Het beschikbare weerstandsvermogen bestaat uit de volgende onderdelen:
Vrij besteedbare reserves
Naast de algemene reserve worden ook de bestemmingsreserves als vrij besteedbare reserves beschouwd, met uitzondering van de bestemmingsreserves voor groot onderhoud, de reserve bouwgrondexploitatie en de reserves voor investeringen met economisch en maatschappelijk nut. Deze beleidslijn is vastgelegd in de Nota reserves en voorzieningen gemeente Langedijk 2018, waarin de wensen van de Raad zijn verwerkt. Vanaf de Begroting 2012 is de reserve Financiering onderwijshuisvesting toegevoegd aan de niet vrij besteedbare reserves. Evenals de reserves voor economisch en maatschappelijk nut dient deze reserve ter dekking van kapitaallasten en kan daarom niet zonder begrotingsconsequenties voor een ander doel ingezet worden.
Stille reserves
Van stille reserves is sprake wanneer de marktwaarde van bepaalde activa hoger is dan de op de balans opgenomen boekwaarde. De aanwezigheid van stille reserves is een onvermijdelijk gevolg van het voorschrift dat de boekwaarde van de activa gebaseerd moet zijn op de historische kostprijs. Slechts stille reserves op activa die binnen 1 jaar daadwerkelijk verkocht zouden kunnen worden, worden bij de bepaling van de beschikbare weerstandscapaciteit meegenomen.
Onvoorziene uitgaven
Voor onvoorziene uitgaven is in de Programmabegroting 2020 een bedrag van € 100.000 opgenomen.
Onbenutte belastingcapaciteit
Onder onbenutte belastingcapaciteit wordt verstaan de mogelijkheid die de gemeente heeft om de belastingopbrengsten te verhogen. Aangezien voor de riolerings- en reinigingsrechten in principe een 100% kostendekking geldt, komt alleen de OZB in aanmerking om meegenomen te worden bij de berekening van de beschikbare weerstandscapaciteit. Hiervoor wordt het zogenaamde normtarief-OZB voor toelating tot artikel 12 van de Financiële verhoudingswet, zoals die in de Meicirculaire van het gemeentefonds is vastgesteld, vergeleken met het OZB-tarief van de gemeente Langedijk. Het daaruit volgende percentage wordt vermenigvuldigd met de totale WOZ-waarden. Voor 2020 is het normtarief op 0,1853% vastgesteld.
Beschikbare weerstandscapaciteit | ||
Vrij besteedbare reserves* | 5.729.000 | |
Stille reserves | 400.000 | |
Onvoorzien | 100.000 | |
WOZ-waarde | ||
- Normtarief OZB conform Meicirculaire | 0,1853% | |
- OZB-tarief Langedijk** | 0,1305% | |
Onbenutte belastingcapaciteit | 0,0548% | 1.966.000 |
Totaal beschikbaar weerstandsvermogen | 8.195.000 | |
Weerstandsvermogen per inwoner | 293 |
* Bij de vrij besteedbare reserves wordt uitgegaan van de verwachte stand per 31-12-2020.
**Dit is het gemiddelde van de OZB-tarieven eigenaar woning, gebruiker niet-woning en eigenaar niet-woning, conform de berekening zoals aangegeven in de Meicirculaire van het Gemeentefonds. Doordat Cocensus nog geen waardeprognose voor 2020 kan afgeven, is gebruik gemaakt van de tarieven en WOZ-waarden over 2019.
Ratio weerstandscapaciteit
De berekende benodigde weerstandscapaciteit kan worden afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit. De uitkomst van die berekening vormt het weerstandsvermogen:
Ratio weerstandsvermogen = beschikbare weerstandscapaciteit / benodigde weerstandscapaciteit
Voor Langedijk betekent dit een ratio van: 8.195.000 / 3.095.000 = 2,6
Om de ratio voor het weerstandsvermogen te kunnen beoordelen, wordt door gemeenten vaak gebruik gemaakt van onderstaande waarderingstabel die in samenwerking tussen het Nederlands Adviesbureau Risicomanagement (NAR) en de Universiteit Twente is opgesteld.
Waardering | Ratio | Betekenis |
A | > 2 | uitstekend |
B | 1,4 – 2 | ruim voldoende |
C | 1 – 1,4 | voldoende |
D | 0,8 – 1 | matig |
E | 0,6 – 0,8 | onvoldoende |
F | < 0,6 | ruim onvoldoende |
Langedijk behaalt met een ratio van 2,6 een A-score en valt daarmee in de categorie uitstekend. De ratio is licht gedaald ten opzichte van de Programmabegroting 2019 als gevolg van de daling van de vrij besteedbare reserves.